Elherdált Örökségünk

Elherdált Örökségünk

Kremsier Kastély - Barcs

A magyar romantika

2016. november 17. - Elherdált.Örökségünk

Barcs területén, a ma már romos, de műemlékként számon tartott Kremsier-kastély 1880 körül épült eklektikus (neoreneszánsz) stílusban.

10686824_324187047752116_6464527834312169631_n.jpg

A műemléki védettségű kastély jelenleg magántulajdonban van. A kastély állapota nagyon rossz. Hiányzik az egész tetőszerkezet, az összes nyílászáró. Tilos a belépés, életveszélyesnek nyilvánították. A falak omladoznak.

Sajnos az ingatlanról, történetéről szinte semmit sem találtunk, azon kívül, hogy egy kaposvári építész iroda Referenciaként említi, miszerint 2003-ban "helyreállították".
4.jpg
Mit mondjak? Ezek szerint vagy nem lett belőle semmi, vagy így néz ki egy helyreállított műemléki védettségű kastély a mai Magyarországon.

Sok helyen olvastam "mennyire romantikus" ahogyan a természet visszaveszi, benövi a kastélyt. Hááát, hölgyek, urak,  rendkívül gazdag ország lehetünk, ha bárki úgy gondolja, hogy ezt a fajta romantikát megengedhetjük magunknak!

Még egy megjegyzés, és tényleg nem célom, hogy bárkivel politikai vitába keveredjek, de éppen tegnap olvastam a "migráns-válság" kapcsán, hogy idézem: " A felszólalók mind arra fektették a hangsúlyt, hogy féltik mindazt, melyet eleinktől megörököltünk"
Tessék! Meg lehet nézni azt, amit megörököltünk! Nem vagyok biztos benne, de szerintem erről nem a migránsok tehetnek.

Így néz ki az örökségünk, akkor, amikor éppen milliárdokra lehet pályázni, a Nemzeti Kastély- és Várprogram keretei közt. (persze, nem akárkinek)

Mindeközben, folyamatosan követem az erdélyi eseményeket, ahol nemrég indult az Örökségünk Őrei program, és éppen újra "hont foglalnak az arisztokraták" amire nálunk jogilag nincsen lehetőség, és közben nagyon szomorú vagyok.

Többször elmondtam már, és továbbra is tartom, nem olyan nagyon kellene nekünk ordítozni Nagy-Magyarországért, addig, amíg így "értékeljük" az épített örökségünket. Inkább mindenki nyissa ki a szemét, nézzen szét, és mélységesen szégyellje el magát! Aztán majd köszönje meg a határon túli magyaroknak, akik szépen csendben, tényleg teszik a dolgukat!

20150412230024-7ff28f97.jpg

3193524.jpg

barcsikastely.jpg

barcs.jpg

3409_20080919_19170910.jpg

nevtelen_2.jpg

nevtelen.jpg

nevtelen3.jpg

5.jpg

100741389.jpg

100741396.jpg

3193613.jpg

3409_20080919_19165621.jpg

3409_20080919_19165024.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://elherdaltorokseg.blog.hu/api/trackback/id/tr4911965649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ügyelő 2016.11.18. 11:22:11

A táblázatban "tervezési munka" címen szerepel a kastély, és nem kivitelezésiként.
Sajnos nagyon sok esetben fióknak készülnek a tervek, az, hogy mégsem lesz belőle építési munka a legritkább esetben a tervező hibája.

Elherdált.Örökségünk 2016.11.18. 14:04:02

@ügyelő:
Kedves Ügyelő!

Nem a tervezőket hibáztatom, félre ne értse. Ez az oldal azért született, mert minden hivatalos módon, megpróbáltunk változtatni "A" rendszeren, de nem sikerült. Szeretnénk, ha idővel a listázásunk annyira kínos lenne valakinek, hogy tesz is valamit.
Természetesen, nem tervezőket, építészeket kívánunk mocskolni, hanem a felelősöket próbáljuk megtalálni, mert hivatalosan nincs ilyen.

Kedves Figyelő!
Annyit azért hadd mondjak el, én is tervező vagyok. Még sosem készítettem tervet a fióknak. Mindig van valaki, aki kéri a terveket, és fizet érte. Egyetértek, nem a tervező, építész hibája, ha meghiúsul egy projek, mert ennek számtalan oka lehet, és nyilván nem ők a tulajdonosok.
Én viszont sosem tenném ki ilyen formában referenciaként az oldalamra, pont azért, hogy ne legyen félreértés belőle.
Nem az egész táblázatot tettük ki az oldalra, de több kastély szerepel rajta, mint: "......felmérési és átalakítási terve" ; "......... felmérési és felújítási terve"

Ez a kastély nem így szerepel a listán.

Tényleg nem célunk senkit megbántani, tényleg, de az elmúlt 1 évben folyamatosan ilyen "papíron így" van dolgokkal találkoztunk, és ez nincsen rendben!

Köszönjük a hozzászólást!
További szép napot kívánunk!

Elherdált.Örökségünk 2016.11.18. 14:06:40

@ügyelő: Bocsánat, másodszorra elírtam a nick-et....

Advanced Flight 2016.11.18. 14:19:42

Lehet, hogy műemlék besorolású, de a fotók alapján olyan rossz állapotban van, hogy szvsz teljesen felesleges erre a sokadik, egyébként se nem régi, se nem különleges "kastélyra" milliárdokat költeni.

Elherdált.Örökségünk 2016.11.18. 14:27:16

@Advanced Flight: Sajnáljuk, ha így gondolja.
Azt viszont hadd jegyezzük meg, hogy a jelenlegi rendszer mellett, előbb-utóbb minden egyes műemlékünk ilyen állapotban lesz, és ha emiatt mindet veszni hagyjuk, mi marad majd? ...és ki dönti el, melyik különleges, és melyik nem az?

Pic 2016.11.18. 15:08:44

@Advanced Flight:

Te nem tudod azt kedves kolléga, hogy nagyon sok "befektető" vette meg jó áron így az értékes telkeket az elmúlt 20 évben a lerobbant műemlékkel .....

LEEGYSZERŰSÍTVE így néz ki a sztori:
Az állam persze el szokta várni felújítást, de nincs kikötve, hogy mikor hogyan. Így aztán nem kell más csak pár évig hagyni rohadni az egészet, majd amikor már így néz ki, mint ez itt a fotón, akkor hívnak egy statikust, aki megállapítja, hogy életveszélyes és közli ezt állambácsival. Állambácsi megvonja a vállát, és szomorúan tudomásul veszi, a befektető is "nagyon" sajnálja, de "objektív okok" meg a "válság" és a "finanszírozási" problémák.

Mindenki nagyon szomorúan bólogat, miközben eldózerolják a kastély maradékát.
Aztán a befektető a felszabadult, már értékes építési telket sok pénzért eladja.

Hát ezt játssza sok ingatlanos régóta.

Elherdált.Örökségünk 2016.11.18. 15:18:46

@Pic: Éppen ezért szeretnénk azt, hogy ha az állam nem képes fenntartani ezeket az ingatlanokat, akkor hadd kapják vissza azokat az örökösök!
Magyarország az egyetlen ország Európában, ahol nem létezik restitúciós törvény!!!

Ne adhassa el az állam! Lehessen mondjuk bérleti jogot vásárolni, megadott feltételekkel, és amennyiben a "vásárló" nem teljesíti az előírtakat, vonják felelősségre, vegyék vissza tőle az ingatlant!

De az állam nem tudja/akarja pénzelni, örökösöknek nem adja (akik tényleg a szívükön viselnék a dolgot) de külföldiek megvehetik, majd leléphetnek, hátrahagyva a romokat, ha rájönnek, hogy kevés a pénzük, meg nem is olyan nagyon jó dolog ez!

Tudjuk, naívak, idealisták, nemnormálisak stb. vagyunk. De egy tökéletes világban...

Advanced Flight 2016.11.18. 15:33:38

@N.Gy.: most újítottak fel több várat is Zemplénben (Füzér, Regéc stb.) Sok évtizedes lerohadás után. A cikkben említett program 2015-ben indult, talán várni kéne, hogy mire fut ki, mert nyilván nem fognak másfél év alatt többszáz lepukkant kastélyt takkra felújítani. A szóban forgó kastély amúgy magántulajdonban van, hogy a tulaj miért nem csinál vele valamit, az jó kérdés, de rögtön azt sugallni (persze teljesen politikamentesen, mint tudjuk :-(), hogy neki nem lehet pályázni, hát nem valami korrekt.
Ami pedig a többi kastélyt illeti - szép elképzelés, hogy mindegyiket újítsuk fel (állami pénzen?), csak azt is el kéne gondolni, hogy utána mihez kezdünk vele. Fenntartani, üzemeltetni, őrizni - sok százmilliós tétel, és hogy fog ez megtérülni mondjuk egy isten háta mögötti kistelepülés esetében? mire lehet használni egy kastélyt ott, ahol se turizmus, se munkalehetőség? nem lehet mindenhova gyereküdülőt meg nevelőotthont tenni, ráadásul funkciótlan is, hiszen a kastélyt eredetileg nem erre találták ki; és hát ez a rengeteg múlt századi kastély az esetek jelentős részében nem képvisel olyan értéket, hogy megérje milliárdokért rendbehozni. Van, ahol igen, ld. füzérradványi Károlyi-kastély, de ott sikerült a dolog mellé olyan kulturális életet is kerekíteni (+ a turizmus), hogy megérte a befektetett pénz, meg ott maga az épület is érdemes volt a rendbehozatalra, plusz ugye a félelmetesen jó park. De pl. ez a barcsi kastély szó szerint egy rom, csak a külső falak maradtak meg, azok is teljesen szétrohadva.

Advanced Flight 2016.11.18. 15:39:28

@Pic: lehet, de ettől még tény: senkinek nem éri meg ezeket az épületeket felújítani. Sem az államnak (azért szabadul meg tőle), sem a befektetőnek, aki csak a telekre hajt. Adjuk az örökösöknek? jó. Akarják? van rá pénzük? vagy akkor jobb lesz, ha az örökös tulajdonában rohad el a kastély? és ha nem is kéri? az a gond, hogy sokszor teljesen felújított, működő és üzemelő kastélyszállókat sem lehet eladni. Sőt, egy-egy drágább budai villát is évekig árulnak. Nincs fizetőképes kereslet, ennyi.

Elherdált.Örökségünk 2016.11.18. 15:52:45

@Advanced Flight: A blogban olvashatod a személyes történetünket. Pontosan ismerjük a pályázati anyagot, mivel mi is szerettük volna megszerezni egy kastély haszosítási jogait, és részt venni a pályázaton.

A pályázaton nem vehetnek részt magánszemélyek!

Idézem: "támogatási kérelmet nyújthat be: Forster Gyula Nemzeti örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási központ, valamint az általa vezetett konzorciumok. A felhívás keretében nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonnak minősülő műemlékek és műemlék együttesek támogathatók.

Jelen felhívás keretében konzorciumi formában benyújtott pályázat esetében a konzorcium vezetője minden esetben a Forster központ, a támogatást igénylő konzorciumi tag lehet:
Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt, az önkormányzatok, költségvetési szervek, nonprofit szervezetek. "

Tehát magántulajdonban lévő épületek, magánszemélyek nem vehetnek részt ebben.
Egyébként a pályázat szigorú előírásokat tartalmaz a hasznosítással kapcsolatosan is.
Nem azt kérjük, hogy állami pénzen újítsák fel. Visszaadhatnák az örökösöknek, ahogyan Erdélyben a Román állam teszi, de ezt nem akarják. Bérleti jogot adhatnának olyanoknak, akik látnak benne fantáziát, és hasznosítanának egy-egy ingatlant, de erre sincs lehetőség.

Nagyon sok olyan ingatlan van, ami egy kis fantáziával, akarattal igenis alkalmas lehetne arra, hogy bevonja a térséget a turizmusba, munkahelyeket, megéletést teremtve ezzel az ott élőknek.

Advanced Flight 2016.11.18. 16:01:57

@N.Gy.: "A pályázaton nem vehetnek részt magánszemélyek!"
Időközben én is rájöttem, de akkor minek kellett ezt előhozni a barcsi kastély esetében? nyilván nem erre lett kitalálva ez a konstrukció.

"Visszaadhatnák az örökösöknek, ahogyan Erdélyben a Román állam teszi, de ezt nem akarják."
Te örökösként szeretnél a nyakadba egy romot, amit - műemlék lévén - neked kell felújítani, karbantartani? nem olyan egyszerű ez....

"Bérleti jogot adhatnának olyanoknak, akik látnak benne fantáziát, és hasznosítanának egy-egy ingatlant, de erre sincs lehetőség."
Tényleg tömegével jelentkeznek a befektetők, akiknek letéti számlán ott figyel az irdatlan felújítási összeg?

Elherdált.Örökségünk 2016.11.18. 16:18:57

@Advanced Flight:
Igen, lehet, hogy nem a megfelelő helyre szúrtam be ezt a megjegyzést, de hidd el, az sem biztosíték, ha állami tulajdonú ingatlannal próbálkozol. A "mi kastélyunk" teljes egészében állami tulajdon, de mégsem kívánnak pályázni vele...

Ha én örökös lennék, én szeretnék! Olvasd el a román restitúciós törvényt, a visszaszolgáltatáson kívül, az állagromlás mértékében kárpótlásra is jogosultak az örökösök. Persze ez nyilván nem elég, a teljes rekonstrukcióhoz, de van példa önkéntességre, (ahogyan mi is mentünk) és hidd el, meg lehet találni a módját, ha akarod. Márpedig egy örökös akarja. Lehet, hogy évtizedekig tart, lehet hogy sok önkéntes, utánajárás stb. de megoldják.

Nincsenek tömegével ilyenek! De miért adja el az állam ellenőrzés nélkül olyanoknak, akiknek nincs elég pénze? Pont ezért vannak ezek a romok. Mert ellenőrzés nélkül kiárusítják, és ez lesz a vége!
Illetve, ahogyan fent is említettem, lehet, hogy túlságosan naív vagyok, de láttam, és hiszem azt, hogy nem minden a pénz. Egy kis ésszel, összefogással, nagy dolgokat lehet létrehozni, és ezt mi is megtapasztalhattuk Bonchidán. Az egész világról jönnek önkéntesek segíteni! Hozzáállás kérdése.

Nem kell velem egyetérteni, de én hiszek, szeretnék hinni abban, hogy ez lehetne másképp is.

Mák Vilma 2016.11.18. 16:43:20

Szerintem jobb így, mintha ez is Ghaith Rashad Pharaon kezében kötne ki, mint már jó néhány magyar kastély. Kinek a közreműködésével? Annak az embernek a segítségével, aki a legjobban kiabál az idegen (arab) befolyás ellen. Ki érti ezt? Ha neki is megvan belőle a haszna, akkor jó az arab... Ha csak kibombázott nyomorult, akkor nem jó.
Szóval én inkább így szeretem ezt a kastélyt, mint lopott pénzből felújítva, és a lopott pénzből vett luxust élvezőket benne tudva.
Jobban szeretem a mókusokat és a baglyokat, mint azt a tolvaj bandát, akik a felújítása után benne élveznék az édes életet.
Hogy vissza kéne adni az eredeti tulajdonosaiknak? Hol vannak azok már? Az unokáiknak mennyivel van több közük hozzá, mint bárki másnak? Nem beszélve, hogy vajon egykor hogyan keletkeztek azok a nagy vagyonok. Ki tudja ma már, melyik miből...

turbólyuk 2016.11.18. 19:07:46

Érdemes lenne egyszer átgondolni értelmesen ezeknek a kastélyoknak a sorsát. Csak pár gondolat:
- többnyire olyan korban készültek, amikor a tulajdonosaik irreálisan gazdagok voltak a körülüttök levő világhoz képest, és sokszor mégsem tudták ők maguk sem fenntartani. Lásd Fertőd... az építtető utódaira óriási tartozásokat hagyott, száz évig nem is lakták... "urizálás" volt ez már akkor is, szó szerint.
- jelenleg az ország összes kastélyát sok száz milliárd forintból lehetne felújítani (mint a stadionokat) de a jövőbeni kihasználhatóságuk kétséges. Különösen, ha nem magánhasználatra, hanem közcélra gondolnánk használni. Annak a sok száz milliárdnak jobb helye is van.
- ui. nincsenek meg azok a vagyonok (többnyire talán sohasem voltak), amelyekből ezeket fenn lehetne tartani. A legtöbb esetében még az sem biztos, hogy közpénzből való felújítást követően megérné átvenni akárcsak működtetésre
- nekem, mint zsellér-paraszt- városi értelmiségi felmenőkkel rendelkező embernek nem igazán jelent sokat, hogy valaha valakik az akkori Magyarország gazdasági fejlesztése, jövője helyett kastélyokba verték a pénzüket, amit a jobbágyság munkájából szedtek össze .
- a jelenlegi társadalmi többség sem gazdag ember, néhány kivételtől eltekintve (1-2 látogatható kiállítás, egyéb szolgáltatás) a világon semmi haszna abból, ha az adójából kastélyokat újítanak fel.
- kastélyszállókkal tele vagyunk, kösz, ez nem opció. Ha igen, mert megéri, akkor ugye nem gond, ha magán befektetésből csinálják?
- ha választani kell - márpedig kell, mert nincs végtelen mennyiségű pénz - Inkább iskolázzuk a gyerekeket, gyógyítsuk a betegeket, teremtsünk jövőbeni munkahelyeket, én ezt választanám. Kastélyokból egyik sem lesz.

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2016.11.19. 10:20:18

Ellet költve az a pénz mit elehetett költeni?
Igen.
Akkor minden úgy van ahogy annak lennie kell.

Elherdált.Örökségünk 2016.11.19. 12:02:40

@turbólyuk:
Természetesen én is tudom, hogy fontosabb dolgok is vannak ebben az országban, mint a műemlékvédelem.
Egyetértek!
Legyen megfelelő egészségügy, legyen oktatás! Vannak is, akik kiállnak emellet. Én nem vagyok sem orvos, sem pedagógus.
Én az építőiparban vagyok, és megszállottan imádom a gyönyörű épületeket. Én személy szerint, és csak remélni tudom, hogy vannak hozzám hasonlóak, szeretném ha megmaradnának ezek a díszes gyönyörű épületek, melyek építészeti értéket (is) képviselnek.
Ma már nem építünk ilyeneket! Panelokban, gyorsházakban stb lakunk, és én sokkal de sokkal jobban érezném magam, ha odafigyelnénk arra is, amit veszni hagyunk.

Én nem vagyok az az ordítozós Ősmagyar, meg nagy hazafi. Nem alszom turullal, és nem esem hetente depresszióba Trianon miatt.
Nem érdekel a politika! Nem érdekel kicsoda, melyik pártból, csak tegyen végre valamit! Az egészségügyért, az oktatásért, a szegényekért, az összes fontos dologért, és ha lehet tegyen a műemlékekért is. Mert nekem ez (is) fontos!

Azt is el kell mondanom, vannak, voltak ötleteim hasznosítás ügyileg. 1 éve könyörgöm ennek az országnak, hogy hadd segítsek. Nem kértem pénzt, egy fillért sem. Vannak erre pályázatok is, és ha valakinek tényleg szívügye, megoldja, hidd el, láttam a példát. Én másra sem vágyom, csak hogy megoldhassam. Ettől függetlenül, nem kérnek belőlünk, mivel le vannak ám itt papírozva a dolgok, én meg már félek kicsit, hogy egy reggel kilő a TEK.

Szép hétvégét!

mestska · http://cities.blog.hu 2016.11.19. 18:35:51

@N.Gy.: ügyelőnek igaza van, a hivatkozott táblázatban tervezési feladatok vannak, egyáltalán nem következik ebből, hogy az adott feladat, azaz a felújítás meg is valósult. (ahogy a képen látható, nem is). Az, hogy milyen címmel szerepel az adott terv a listán, az függ a hivatalos megrendeléstől is. Az egyiknél ez lehetett "......felmérési és átalakítási terve" ; "......... felmérési és felújítási terve", a másiknál pedig teljes felújítási terv.

Szó nincs tehát arról, ami az első bekezdésben van írva, hogy "helyreállították", ilyen nincs sehol írva.

(a fentiek mellett egyébként tényleg nagyon sajnálatos, hogy ilyen állapotban van számos épületünk)

csorsza 2016.11.20. 15:33:35

Ennek már annyi. Csak a dózert várhatják már ezek a falak.
Kismillió kastély és kúria van, sokkal jobb állapotban, ahová el lehet költeni azt a pénzt, ami ilyen célra rendelkezésre áll.
Más kérdés, h azt is csak akkor érdemes, ha kap értelmes funkciót az épület (most nem magánbefektetői forrásra gondolok. Az azt csinál vele, amit akar.).
Örökösök? Már, ha lenne miből fenntartaniuk egy ilyen épületet. Ne felejtsük el, kastély ott épült, ahol egy birtok is volt, ami eltartotta a kastélyt. Ma meg nincsenek ilyen birtokok (ja, tudom, vannak, de azok nem grófok...).

Chubbie 2018.01.04. 14:53:02

szép napot kívánok mindenkinek! Most találtam meg ezt a szűkebb pátriámmal foglalkozó bejegyzést. 1986-tól laktam a környéken, és eleinte nem mertem kimenni oda, mert dzsumbuj volt, meg legendák, hogy milyen vademberek élnek ott, meg ott volt régen a szeszgyár is - ami a csúcsidőszakban a bevételeket biztosította a kastély lakóinak. a gyárat a 2000-es évek közepén elbontották, pedig a maga nemében az is különleges épületegyüttes volt. Akkoriban költöztem el, a szüleim miatt látogatok oda vissza rendszeresen, júniusban voltam utoljára. hertek óta 30 fok felett volt a hőmérséklet, és viszonylag száraz időszak is volt, mégis minden téglából szívni lehet a nyirkot, puszta ujjheggyel simogatva is nedves szmötyit lehet belőle előcsalni. Hiába megszakad a szívem, valószínűleg már a 2003-as terv i s azért süllyedt el, mert abban olyan számok és érvek voltak, ami vállalhatatlanok lehettek, sajnos tényleg azt várja mindneki, hogy mikor omlik össze és lehet eltakarítani...
Ami érdekesség, hogy nem csak sima domborképek voltak a külső falakon, hanem egy az egyben az 1900-as évek eleji lakók "arcmásai", talán egy-kettő még fent van, ha le nem ázott, de azokat részeket nagyon nehéz megkötzelíteni a növényzet és a málladozó részek miatt - folyó- és öntéstalajra épült, akár aciszterna kö4rnyékén is simán beomolhat, meg a platánfa (ami amúgy egy gyönyörű példány, feltehetően az 1910-es évek nagy platán-lázakor Pestről lehozott divat miatt ültethették) gyökerei is eléggé lazává teszik ott az egész földet, plusz a közeli D4ráva miatt a talajvíz is hol itt van, hol ott, de mindig elég magasan, szóval nagyon nem életbiztosítás az udvar felőli részen járkálni. A bejárat felől még laknak a korábban személyzeti és egyéb gazdasági funkcióknak helyet a dó épületekben, de leginkább oda is lopott cuccokat rejtenek el, pl. 2009-ben édesanyámék két lopott biciklit ott találtak meg letámasztva a gazban. A gaz miatt nyáron már a bejárat felől is nagyon nehéz megközelíteni az épületet, de a ki bemerészkedik a csipkebokros-susnyásba, az a felhajtó-szinten még láthat érdekes téglaboltívet - ki tudja meddig. Még az a rész, ami hellyel közzel fedett. Emlékeim szerint a 80-as évek végén még megvolt a tetőszerkezet jó része is, ahol megfigyelőállás volt kiépítve a határőröknek, illetve a délszláv háború idején 1991. október-novemberben horvát és szerb partizánok többször csaptak ott össze, illetve húzták meg magukat, valószínűleg ennek az áldozata lett a maradék tető, meg a néhány utóbbi omlás, szerintem kb. azóta menthetetlen kategória. Azóta csak kisebb lemállások vannak (illetve a hátsó "lépcsőházban a lépcső is később szakadt le" ,de már nagyon instabil és a digitális képek korából fellelhető képek alapján egyre jobban átázik...
A közvetlen környékén a Losonczi Pál féle TSZ állatneveldéje dolgozott, amit a kapitalista átrendeződés alatt sikeresen egyben tartottak. még korábban valahol említették, hogy királyi sarj is vakációzott ott nyáron, talán a nők lapjában olvastam, a Kremsier családról szóló történetet, a neten sajnos nem lelem...

hümér123 2020.05.27. 19:46:28

Azt azért tudni kell, hogy ezeket a kastélyokat nem az okosórás energiaitalos kölkök szokták szétverni. Hanem a helyi cigányok hordják el a téglát, tüzelik el a parkettát, ablaktokokat. A vaskorlátokat sem az ereklyevadászok fűrészelik le igaz? A másik dolog, hogy nem kell ám mindig a kormányra várni egy ilyen felújításnál. Amikor megvette a tulajdonos, akkor hasznot remélt belőle. Talán nyert is a bulin. Miért nem ő újította fel. A blog szövege szerint másnak (kormánynak) kellene felújítani. Hát ennek kicsit olyan szaga van, mint mikor az állatkertből a tulajdonos meggazdagszik, menő verda és külföldi nyaralás. Aztán mikor jön a koronavírus és nincsen látogató, akkor nem a korábbi menő életmódból forgat vissza, hanem támogatást akar a látogatóktól.
Egyébként azzal egyetértek, hogy a kormány a haverjai zsebét tömi és nem arra költ, amire kellene.
süti beállítások módosítása